Monicas vardag!

Direktlänk till inlägg 7 juni 2010

Lite av varje!

Av Monica - 7 juni 2010 22:44

Vi hade en mycket trevlig dag jag och dottern när vi besökte några av våra fd stuggrannar.


Vår fd stuga är ursprungligen från sekelskiftet, men det byggdes till en övervåning på 40-talet. 

På 60-talet var det även en lanthandel i huset.

Stugan ligger i en mysig by med ca 20 året runt boende hushåll, där de flesta har stora hemman med tillhörande mark och skog. Alla har nog en traktor i denna by :)

Det är rymligt med 4 rum och ett litet kök.

Vi gick runt och kollade lite där ute, och det ser ut i stort sett som när vi lämnade det, samma grejer.... Däremot så är de nya ägarna som bor i Norge bara där ett par ggr per år, så det har vuxit igen en del på gården.


Här är lite bilder som jag tog i dag. Det är så öppet och vackert i Kåge-dalen, som inte gör sig rättvisa på dessa foton.


   


Denna bild är från baksidan av vår fd stuga. (den till vänster)

Den står högt och fint på berget, och man har en vacker utsikt mot byn och solnedgången.

Jag är så sugen på ett torp igen så det kan ni inte tro...spanar och spejar...





                         



Har börjat med GI- kost, och här är en bild av frukosten som bestod av omelett med färska champinjoner, tomater, ost och purjolök.

Gott, men lite ovant att äta så kraftig frukost som är mer som en lunch i mitt tycke. Kanske jag börjar med en lite enklare frukost, men inte lätt när man inte får äta bröd.




Dagens GI-middag bestående av grillat kött, rostbiff, fetaost med oliver och körsbärstomater. Jättegott, och helt otroligt nog så är jag fortfarande mätt!!!   Annars brukar jag oftast vara hungrig på kvällarna...

Men det sägs ju att man håller sig mättare av proteinrik och fet mat.



Har varit ut på en rask promenad med en väninna ikväll, och nu är det snart läggdags för min del...     


 
 
Maya

Maya

8 juni 2010 08:07

Finfina foton! Mysigt ställe! Förstår att Du saknar det. Kanske Du vill köpa en tomt och bygga en liten stuga? Isåfall är det ledigt en kolonitomt, granne med min mammas stuga. ;)

Vad gott det ser ut, även om jag nu inte ens äter omelett. Utan bröd kan jag gott vara faktiskt, men frukostar är svårast att hitta på tycker jag.

*Kram*

http://maypel.wordpress.com

 
Berith

Berith

8 juni 2010 08:19

Godmorgon vännen =))
Ja det är verkligen vakert i Kågedalen !! =))
Jag förstår att du saknar torpet och att du längtar efter ett nytt =))
Att du inte kom till Boli´a , då du var i krokarna , så hade jag bjudit dig på en kopp kaffe eller te =))
En väninna till mig äter GI ...och hon har rasta i vikt ...kanske vore det något för mig ....men jag äter ju inte kött ..hmmm...funkar det lika bra med
lax ??
Kanske borde jag sätta mig in lite mer i detta med GI =))

Önskar dig en bra dag , varma kramar =))

http://maxmax.bloggplatsen.se

 
Monica

Monica

8 juni 2010 08:55

Maya:
Nja, blir nog inte att bygga nåt nytt. Får se när man hittar det "rätta", vet inte ens vad det rätta är, men det känner man nog...
Synd du inte äter omelett, mums.
Kram*


Berith:
Det är synd att man inte hinner allt man vill på en dag. Hann inte ens hälsa på alla grannar vi tänkt då dottern skulle vara hemma en viss tid och grilla med klassen! Men vem vet, tjipp tjopp dyker jag upp i Boli á en vacker dag, vore trevligt.:)) Har även en gammal kompis och klasskamrat boende där.
Älskar ju att köra bil, synd bara att det kostar så mycket:(
Fisk och skaldjur funkar finfint med GI, du får läsa lite om det;) Det funkar ju så att tillför man inga kolhydrater som kroppen alltid först bränner , så måste kroppen börja bränna fettet som finns istället:))
Kram*

http://www.blackpearl.bloggplatsen.se

 
wiper

wiper

8 juni 2010 10:41

Vilken fin stuga ni haft med sån historia bakom sig. Vilken nostalgitripp och så vackert det verkar vara i omgivningarna. Vad god din Gi mat ser ut. Man håller sig mätt längre på sån mat. Vi skall börja med bacon och ägg igen på morgonen för då klarar man sig till lunch.

Ha en fin dag
kramar

http://wiper.bloggplatsen.se

 
Monica

Monica

8 juni 2010 18:13

Wiper:
Ja, det finns mycket historia om den stugan som ursprungligen är från slutet av 1800-talet. Kul att ha fått historien berättad av byborna, samt ha kvar originalköpebrevet som är över 100 år gammalt!! 34 riksdaler tror jag det kostade då med marken!
Ja, ägg och bacon klarar man sig långt på;)
Kram*

http://www.blackpearl.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Monica - 29 januari 2020 00:07

Nu har jag och Carina hunnit vara i Las Palmas några dagar och vi har haft det fantastiskt. Vädret har varit med oss och vi har haft sol och runt 23-26 grader varje dag. Hunnit med att ligga på stranden ett par dagar, och den är riktigt fin men vat...

Av Monica - 22 december 2019 01:32

Ja, eller lägenhet blir det, men låter inte lika mysigt.. Juligt och stämningsfullt är det iaf.varit ledig i helgen och jobbar i morgon natt. Sen går jag inte på förrän annandag jul i tre nätter. Kent, Dennis, Lisette med familj och syrran och he...

Av Monica - 24 oktober 2019 21:24

Sista kvällen och sista blogginlägget från denna resa till Alanya där vi bott på Alin Otel, strax ovanför Cleopatra beach nr 3. Ett enkelt lite slitet, men rent och välstädat med trevlig och hjälpsam personal. Vi var inte nöjd med rummet mot poolsi...

Av Monica - 21 oktober 2019 21:23

Tog en taxi på förmiddagen till östra stranden. Här nedanför var det inte så bra bad med halkiga klipphällor ut i vattnet. Blev en härlig dag med bad och sol, hittade en enkel och mysig restaurang på vägen hem med sagolikt goda kolgrillade kyckling...

Av Monica - 19 oktober 2019 22:21

Varit en fantastisk första dag här. Varmt och skönt med 28 grader och trevliga människor överallt. Ätit och druckit gott. Strosat runt på gatorna. Hotellet är enkelt men helt ok, har ett superläge strax ovanför Cleopatra beach och med massor av re...

Presentation


Det här är jag som skriver här, Monica var namnet! Välkommen hit!

Tiden

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4 5 6
7 8 9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Bloggar

Kategorier

Länkar

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Arkiv

RSS


Skapa flashcards