Monicas vardag!

Alla inlägg under december 2010

Av Monica - 29 december 2010 16:07

Vill passa på att önska alla mina vänner ett gott slut och ett Gott Nytt År 2011  


Själv åker jag till gubben i morgon eftermiddag för att fira nyårsafton där.

Har kommit över oxfilé för 99 kr/kg så det blir en riktigt god nyårsmiddag med filé, gratäng, pepparsås, grönsaker mm.


Åker tillbaka hemåt nyårsdagen på fm då jag ska jobba den dagen mellan 12-21.15 Kanske kommer de hit på kvällen...


  


Har nu jobbat delar av alla storhelger i år, och dessutom ingen semester haft i år, så jag tror jag ska brassa med ledigt nästa vecka när det är trettondagshelgen.  Vet ju inget mer jobb nu heller efter lördag...

Vore kul att tillbringa mer tid med sonen också innan han åker hem till Örebro efter trettondagshelgen. Kanske vi kan göra nåt tillsammans allihop nästa vecka.


Kylan håller i sig ännu här uppe, -28 i morse, men nu har temperaturen stigit till -20 grader, på rätt väg...

Nåja, Gott Nytt År än en gång!

                             

                                       



Av Monica - 26 december 2010 21:42

Julhelgen har varit avkopplande och mysig med familjen.

Jobbade julafton men jag och tanterna hade en riktigt mysig afton/kväll tillsammans och både jag och dom var nöjda med dagen.

På kvällen efter jobbet kom 2 av barnen hem från sin far och Gubben och hans son kom också hit för att tillbringa julhelgen med oss.


  

Skönt på ett sätt att slippa stå vid spisen och stressa upp sig.

I år har jag inte gjort så mycket julmat alls. Sillsala´t är ju bara ett måste förstås. Gravad lax likaså, men det köpte jag färdiggravad och skivad i år.


  

Min äldsta son har ju kommit hem också så det känns kul att ha alla barnen samlade hemma nu.

Här ovan har han fått sig lite  palt som han längtat efter.

Hans hår var riktigt långt så han ville jag skulle raka av det.



Började ju inte jobba förrän kl. 14 så jag och barnen hann få  uppesittarekvällen tillsammans med gott att äta framför filmen " Bröderna Carlsson" som vi hyrde. Den var riktigt bra faktiskt.


    

På julaftonmorgonen steg vi upp och åt lite julbrunch och sen öppnade vi julklapparna. Efter det åkte vi förbi mina föräldrar och önskade God Jul innan barnen åkte vidare till sin far och jag till jobbet.


    

Jag hade inte hunnit sätta på Maja den fina röda rosetten innan vi tog bilderna på julafton. Men jag borstade upp henne och gjorde henne fin sen.

Ni kan tro hon gjorde succé på jobbet hos tanterna och farbröderna i sin fina rosett :)


Juldagen var vi sugen på att gå på bio och se Änglagård som hade premiär.

Bokade biljetter och hann ej då med att göra någon middag, så det fick bli juldagsmiddag på Grillen, hihi...

Jag och gubben såg filmen själva då ingen av barnen ville följa med.

Denna film hade de nog ej heller gillat tror jag, men vi tyckte den var riktigt bra.


              

Tomten måste ha tyckte jag varit riktigt snäll i år för jag fick många fina klappar. En av julklapparna från gubben var en stoor skiftnyckel, en sån som varje kvinna behöver. (hm, enligt han;)


    


Jag fick även lite pengar så jag köpte min efterlängtade dammsugare på rea.

Den hade kostat 2000 kr men var nedsatt till 995 kr på elgiganten.

Ljudnivån på denna rackare är knappt hörbar, helt underbart, och räckvidden är lång så jag kan dammsuga hela nedervåningen utan att flytta kontakten:)


Pengarna räckte även till en jacka i turkost från Team Sportia. Märket är North Bend och den är vatten, och vindtät i material som andas.

Den hade kostat 1299 kr men var nedsatt i dagarna tre för 499 kr.

Är mycket nöjd över mina fynd och fina julklappar.   


   Hittade även denna fina skjorta för halva priset idag.

Den är supersnygg och i en mjuk skön kvalité.


   En bukett med vackra vita tulpaner överraskade gubben mig med igår när han varit in på affär´n.

Han är rätt romantisk min gubbe...Och bara bäst...   


   Häromdagen hittade vi äntligen en varm skön jacka till min dotter på stan. Förvisso vit och dyr...men...varm i dunfoder och snygg som bara den!   


Gjorde förresten Tomtefudge till julen, men de hade tagit smak av sillsaláten som var i samma kylskåp, så den smakade mer sill än skumtomtar..   Nåja, jag och äldsta sonen gillar ju salát så vi får väl äta tomtefudge istället nu när saláten är slut, hihi...


Gjorde en Janssons ikväll till middag, blev sugen...


I morgon är det jobb och vardag igen, jobbar min sista vecka som anställd då.

Känns tråkigt och ovisst men hoppas det ordnar sig med vikariat..


Ha en fortsatt fin annandagskväll mina vänner...

Kram  



Av Monica - 21 december 2010 20:59

Jobbade bara till halv tolv idag och sen dess har det varit full rulle...


Hälsat på min mor med barnen, grattat systersonen på hans 17-årsdag, gått på stan och inhandlat de sist klapparna, handlat julmaten, slagit in julklappar och tvättat och städat här hemma.

Barnen skottade gården som tur var, har ju snöat ännu mer.


Nu ska jag se på Morden i Sandhamn som jag tyckte var en jättebra miniserie.

I morgon är jag ledig och ska göra lite julgodis och ev. äta thai-mat med barnen, syrran och systersonen.


Ha en fortsatt fin kväll...

                                 

Av Monica - 17 december 2010 16:37

1 dl vispgrädde

1 dl socker

1 dl ljus sirap

en smör eller margarinklick


Blanda allt i en vid glasskål.


Kör i micron 3 min  - Rör om

Kör 2½ min - Rör om

Kör 2½ min - Klart


Dessa tider har jag anspassat till min micro, en vanlig en på 800W

Gör ej dubbel sats , utan hellre flera ggr.


Av Monica - 17 december 2010 10:26

Det har kommit ett par dm snö nu på kort tid. Igår skottade sonen infarten 2 ggr och så tog jag den en sista gång innan jag la mig.

I morse hade det kommit massor igen, och dessutom plogkarmen som var tung.

Har ju även blåst en hel del så det har drevat i stora högar.


                      


Sonen skulle upp tidigt för att skotta men då han kom ut så var min goá grannen redan i full fart med hans minitraktor med snöslunga.

Han bad sonen försöka skotta fram och flytta bilen så skulle han ta hela vår infart med traktorn.

Gissa om sonen blev glad:))


Jag har min lediga dag idag, och på morgonen har en kille varit här för att koppla in fiberbredband som jag hade beställt till ett pangerbjudande.

Tänkte det kunde höja värdet lite på huset när jag ska sälja det snart.

Tror inte jag tar något abbonemang då jag inte ids ställa om och flytta om allt här för denna korta tid jag bor kvar.

           

Tror jag ska ta itu med knäckkokningen nu.

Sen jag började koka den i micron misslyckas den aldrig, och snabbt går det.

Har fått prova mig fram till de rätta tiderna för just min micro!


Ska sen efter lunch hämta dottern på skolan och gå med henne på stan en stund.

Vi är ute efter en varm vinterjacka åt henne, kanske hon får den i julklapp av mig:)


Ska även köpa en chokladask och hänga ut till tidningsbudet som kommer med tidningen i ur och skur fast man inte hunnit skotta som man ska framför brevlådan så tidigt på morgonen.

Kan vara kul om någon visar sin uppskattning till denne "osynlige" man/kvinna.


Ha en fortsatt fin dag mina vänner...

Kram

                                

Av Monica - 13 december 2010 20:25

Veckan har börjat bra med en ledig dag:)


Tänk redan Lucia, julen närmar sig med stormsteg...

  

Har ju jobbat helgen så det var skönt att vara ledig idag, behövde lite sömn kände jag.

For till gubben efter jobbet igår, och kom hem idag på förmiddagen.


Satt igång en lussedeg och bakade lussebullar till barnen.

  

Hämtade dottern efter skolan så åkte vi iväg till mina föräldrar och bjöd de på lussebullar och så fick hon även övningsköra.


Hade tänkt skippa julgranen i år, men tyckte det såg för eländigt där klapparna låg på golvet där julgranen brukar stå...

Så vi har dragit fram den och klätt den till julmusik och glögg.

Nog är det som mysigt med en gran ändå...trots att den är gjord av plast...


Idag är det precis en vecka kvar innan min äldsta son kommer hem från Örebro ett par veckor. Gissa om jag längtar efter honom...  

Skulle ha jobbat hela den dagen, men har bytt så jag kan hämta honom själv på Kallax.

  


Jag och dottern hann även med att gå på stan en sväng.

Ville gärna ha en julgrupp på köksbordet, men tycker de är väldigt dyra.

Köpte ett par hyacinter istället och ett glitterlöv, och gjorde min egen julgrupp till köksbordet. Blev riktigt fint och väldigt billigt :)

Går nog mycket pengar nu i juletider....

  


Nu ska jag dricka lite glögg och slå på tv:n.

Har så väldigt ont i en körtel vid sidan under hakan. Kan ju knappt vrida på huvudet ... Bara hoppas det släpper...


Ha en fortsatt fin kväll...

Kram

Av Monica - 10 december 2010 18:04

Min enda lediga dag denna vecka är denna dag.

Haft det mysigt och trevligt med en stadsrunda med min syster.

Hittade några julklappar och det känns skönt!

Vi avslutade med en god thailändsk lunchbuffé :)


Jag och min syster åkte sen förbi våra föräldrar och gav dem en vacker julgrupp med amaryllisar och blingbling i en genomskinlig kruka med fat.

Uppskattades verkligen av vår kära mor:)

         

Sen åkte jag tillbaka till stan igen för att träffa gubben och hans son som kommit hit. Båda slutade tidigt denna fredag.

Då blev det att inhandla lite mer klappar och ta en fika på det:)


Nu har jag gjort en Jansson frestelse som står i ugnen och doftar ljuvligt.

   


Kan berätta en glad nyhet också:

Min gubbe har nämligen fått jobb här i Piteå, och börjar nu i januari :)

Nu är vi ett stort steg närmare våra mål.

Till våren har vi tänkt försöka sälja båda våra hus och hitta ett gemensamt bo.

Så en spännande tid väntar, men förstås jobbig också då det inte är så bara att tämma och rensa två hus där man bott i 20 års tid....



Nu önskar jag er alla en riktigt fin och kärleksfull helg!  

   

Presentation


Det här är jag som skriver här, Monica var namnet! Välkommen hit!

Tiden

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Bloggar

Kategorier

Länkar

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Arkiv

RSS


Skapa flashcards