Monicas vardag!

Alla inlägg under juli 2010

Av Monica - 31 juli 2010 21:53

Är hos gubben i helgen.

Idag grillade vi limemarinerade kycklingfileér, vitlöksmarinerad fläskfilé, grillade squash med potatisgratäng, pepparsås och bearnaisesås till.

Blev fantastiskt gott, där stod vi i duggregnet och grillade och grillade....

Gick bra med ett paraply som skydd:)


Vi åt inomhus och hade bjudit hit mina föräldrar, Kents mor, hans äldsta son med flickvän och Kents yngsta förstås som är här hemma.

Det var mycket trevligt att träffa alla samtidigt.


Nu har det klarnat upp och vi ska krypa upp i soffan för att se på en film.

Blir nog filmen "Under taket lyser stjärnorna".


  (Kul bild på favoriten Bert som min dotter hade busat med mig och lagt in som skrivbordsunderlägg på min dator, hehe)


I helgen är det den stora festivalen "Piteå dansar och Ler" i min hemstad.

Jag och dottern var dit en sväng på onsdagskvällen, hittade en fin handväska i ett marknadsstånd för 100 kr. Bild kommer sen...

Men har flytt fältet från festligheterna till lugnet i denna by istället:)


Ha en fortsatt trevlig lördag....

Kram*                                       

Av Monica - 26 juli 2010 21:28


 

Här ovan är min sons tatuering som han gjorde förra veckan.

Jag hade lovat honom en tatuering som studentpresent, och en kompis till honom har ritat upp detta tribal-lejon som är hans stjärntecken.


  Detta är minnesstenar från finska kriget. Dessa står på mitt favoritställe där jag brukar sola, fika, bada, fiska och grilla:) Älskar att sitta här och bara njuta av tystnaden. 

Kungen och drottningen var här förra hösten på besök. Kransen till höger är från dem. Trevligt att den fått ligga kvar utan att någon förstört eller tagit den.



                  



 

Här är jag avslöjad på bild :)

Kommer glad i hågen ut med mjukglassar (bara den ena till mig:))

I sommar har det slinkt ner ett par stycken...med hackade nötter på, det är väl rätt nyttigt, säg:))


Gubben min överraskade mig med ett paket en dag .

Julklappspapper var det enda han hade att slå in det i, men vad spelar det för roll :))

Vad det var i paketet??

Jo, en jättefin blå munkjacka som är både vindtät, vattentät och dessutom andas:))  Mycket praktisk och skön med andra ord!

Han är gullig min gubbe.... Nu har vi likadana jackor:))     

Av Monica - 26 juli 2010 19:44

Jobbat intensivt hela förra veckan. Hinner inte just blogga nåt...

Idag har jag iaf varit ledig, och gubben och sonen har varit här i stort sett hela helgen tills idag. De har roat sig på egen hand när jag jobbat i helgen.

Denna dag åkte vi till stan en sväng, gubben bjöd på lunchbuffé på thai-restaurangen:)) Gott var det så klart:)

De åkte hem i eftermiddags och jag saknar dom så klart....


Måste skriva minst en uppsats denna vecka, har ju 3 kvar att skriva.

Skönt att jag äntligen är klar med alla mina distanskurser nu.

Bara 2 stycken 50-p kurser har jag kvar tills jag är färdig undersköterska .

Dessa börjar jag läsa på Komvux den 16/8, direkt efter jag slutat mitt semestervikariat.

Ska försöka plugga dessa 2 kurser hemmavid också så jag snabbt blir klar och har chans till jobb.

Varit några riktigt härliga dagar i juli, då vi varit och badat (ja, inte jag då, som blivit en badkruka på gamla dagar:)

Men dottern, gubbens son och vovven Maja tog sig gärna ett dopp...

     Njuter på stranden denna vackra kväll....   De modiga tog sig ett kvälldopp en underbar kväll....       

Kul när man får hämta sitt flytben i vattnet, men bara man inte behöver simma för långt tycker vovven Maja!

Av Monica - 22 juli 2010 16:06


Jag och dottern var till stan en sväng idag efter mitt prov.

Vi gick för att kolla om de är klara med sushi-baren, och hurra visst var dom det!  Kunde inte motstå mot att prova äta där.

Maten var helt superb, och kocken lagade maten medans vi väntade.

Soppan som man får till förrätt var väldigt god även den.

Jag tog "Kockens fria händer" som bestod av 10 blandade bitar, med olika fisksorter. Dottern tog Futomaki som även de var underbart goda.

Synd bara att det är ganska dyrt med sushi....

Men hit blir det att gå fler gånger, vad kul att vi äntligen fått en riktigt sushi-bar i vår lilla stad:))

    

Av Monica - 17 juli 2010 20:55

  


Jobbat till 16 idag, åkte hem och duschade och for sedan iväg med barnen då fick dom köpa hem pizza.

Blev att äta god tårta sen.


Dottern har sina vänner på besök och tårtkalas ikväll, så jag flydde fältet till gubben. Han är inte hemma, utan på 30-års klassfest (30 år sen de gick ut 9:an)

Är här med sonen hans, så kan gubben koppla av och vara borta hur länge han vill ;)


  


Blev fruktansvärt sugen på en kall öl, har hemma men glömde ta med mig.

Men snart får jag leverans på en kall öl, mums.....


Kanske kollar om det börjar någon bra film på tv.


Har förresten just fått tillbaka provet jag skickade in på kursen Hemsjukvård.

Fick betyget VG och det är jag glad för:))


Nästa vecka ska jag ha det muntliga slutprovet i den kursen.


Ha en fortsatt fin lördagskväll....           

Av Monica - 17 juli 2010 08:00

  

 

Grattis min älskade dotter på din 16-årsdag!

Hoppas du får en fin födelsedag...

Tusen kramar

 

  

Av Monica - 16 juli 2010 23:24

Veckan har sprungit iväg, redan helg....

Känns inte riktigt som fredag idag, då jag ska jobba i morgon på min lediga helg.

Ska jobba extra då en i personalen är sjuk.

Är bara mellan kl 7-16, så jag är ju ändå ledig mycket i helgen.

Behövs extra pengar så jag kan spara till till hösten, så det är bara bra man kan få jobba lite extra.


  


Skickade in sista provet i kursen Hemsjukvård igår, men har inte fått det rättat ännu. Skönt den kursen nästan är över, bara det muntliga slutprovet kvar där.

Tyckte inte kursen var så bra, läroboken var väldigt tråkigt skriven.


Ska ju skriva 5 uppsatser i sommar för valideringen av 3 kurser, och har bara skrivit 2 stycken ännu. Måste lägga på ett kol så det blir klart.


                                                 


Har hunnit träffa gubben min rätt mycket under veckan, då han kommit hit titt som tätt:))


Igår hade han tagit med sig grästrimmern och trimmat allt högt gräs jag hade runt infart, garage , hus och överallt medans jag var på jobbet.

Gulligt värre....

Han grävde även upp och flyttade min torkvinda då ett träd vuxit upp så mycket där den stod förut. Det sitter inte fast för gubben min.))


                                               


Jag har bakat tårta med min dotter idag, då hon fyller 16 år i morgon....

Ska köpa hem pizza efter jobbet i morgon och bjuda barnen på, dagen till ära!


                                 


Nu är det snart dags att tänka på refrängen då jag ska upp halv sex...


Hoppas ni alla får en trevlig helg!

Kram*

                                                  
   



Av Monica - 12 juli 2010 14:30

Har min lediga dag idag, efter ha jobbat hela helgen. Känns som om jag bott på jobbet, och idag känns det som lördag eftersom jag är ledig.


  


Gubben kom hit i går efter jobbet, så han hade handlat en massa godsaker som salladslök, rödlök, majskolvar, squash, sallad, tomater, champinjoner, rotsaksgratäng, grädde och godis.


Det mesta var redan fixat när jag kom hem, gratängen i ugnen, grönsakerna uppskurna, och dessutom hade han plockat in och skurit upp rabarber och tyckte vi skulle göra paj eftersom han bjudit hit sin bror med fru på fika på kvällen.


Sagt och gjort, blev att grilla kött som jag tagit upp ur frysen dagen före och grönsaker i massor. Var väldans gott...


Rabarberpajen blev också himla god, improviserade och gjorde en mördegssmulpaj med vispad grädde.


  



Denna dag bjuder på tryckande värme och jag kan inte vara ute så lång stund åt gången. Gubben åkte iväg och hjälpte sin bror med att dra ny hydralik till hans traktor på stugan.

Gubben kommer hit igen då han är klar, då blir det nog att grilla korvar och majskolv till middag med en god sallad till.


Idag kom mitt turkosa armband och ängla-örhängena som jag beställt av Pisan. De var superfina, bild kommer snart...

  


I morgon jobbar jag bara 7-12 och det känns underbart!


  


Ha en fin dag i solen!

Kram

                                

Presentation


Det här är jag som skriver här, Monica var namnet! Välkommen hit!

Tiden

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Bloggar

Kategorier

Länkar

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Arkiv

RSS


Skapa flashcards