Monicas vardag!

Alla inlägg under januari 2016

Av Monica - 31 januari 2016 21:36

Superenkla att göra och väldigt goda.
En lchf favorit än så länge och blev kanon till hamburgerbröd. Lätta och luftiga.

Receptet kommer från  www.tjockkocken.se  som har många bra tips och recept.

Det blir 8-9 platta bröd eller 6 st tjockare bröd.


3 ägg (har du små ägg så ta 4 st)

2-3 msk philadelphia

3-4 dl riven ost

1,5 tsk bakpulver

1-1,5 msk fiberhusk

2 msk linfrön (kan bytas mot valfria frön)

sesamfrön att toppa med

Vispa äggen fluffigt med elvisp ett par min. Blanda i fiberhusk, philadelphia, bakpulver, riven ost och linfrön. Blanda smeten väl. Klicka upp på bakplåtspapper (ca 1,5 msk stora klickar) och toppa eventuellt med sesamfrön.

Stoppa in plåten i ugnen på 200 grader och kör ca 12-13 min beroende på hur er ugn är samt hur stora ni gör plättarna. Håll lite koll. Jag brukar köra 12-13 minuter. Vill man ha dom ännu mer välgräddade så kör 15 min, men inte för högt upp i ugnen så dom bränns.

När dom är klara ser dom ut såhär i platt format:

Och i lite fluffigare format:

För att få denna mängd har jag 2,5 gånger orginalsatsen ca.

 



Av Monica - 31 januari 2016 21:12

Blev att göra hamburgare av bara ren köttfärs, salt och peppar idag.
Bakade ett väldigt gott lchf bröd som passade utmärkt till hamburgerbröd. De är rätt tunna men lätta och luftiga så jag tog ett över och ett under burgaren.

Kan tyvärr inte dela receptet här då jag bloggar med mobilen.

Av Monica - 30 januari 2016 15:49

Igår hade jag tjejmiddag och bjöd på kycklingtacos med tillbehör.
Blev en mycket trevlig kväll med god mat och surr.
Fick helt underbara födelsedagspresenter som jag är salig över.
De vet min stil minsann! :-D
Denna vackra lampa fick jag som nu sitter på väggen i hallen och snygga och sköna tv-sockar som Berit virkat till mig fick jag.
Tack tjejer för en trevlig kväll o de fina presenterna.

Av Monica - 24 januari 2016 19:39

Gjorde en jättegod kycklinggratäng på lchfvis idag till middag.


Så här gjorde jag: (2-3 port)

2 stora kycklingfiléer delad i mindre bitar
som jag marinerat först.
10 färska champinjoner
En halv färsk hackad chilifrukt
1 vitlöksklyfta
Färsk koriander (eller basilika)
soja
Salt o peppar
En burk creme fraich
100 gram fetaost

* Bryn kycklingen i smör, krydda och lägg i ugnsfast form.
* Stek skivade champinjoner i smör och blanda sen i creme fraich, en skvätt soja, koriander, pressad vitlök och hackad chili.
* Koka ihop och häll över kycklingen i formen.
* Smula över fetaost
* 225 grader i 20 min

Serverade med blomkål och palsternacka mos

Av Monica - 21 januari 2016 15:03

Hittat en fantastisk app som heter LCHF köket där det finns massor med enkla recept.
Igår gjorde jag lchf kålpudding och idag blir det lchf moussaka.
Just bakat ostfrallor som doftar ljuvligt.
Receptet finns på denna app men jag la till lite linfrön, solrosfrön och en halv tesked bakpulver.
Tjuvvägde mig idag och kan glatt meddela att siffrorna går åt rätt håll trots att jag började med denna kost i måndags!!
Känner mig riktigt sporrad!

Av Monica - 20 januari 2016 21:50

Kände mig lite hungrig och sugen på nåt gott ikväll.
Blev lite sallad med olivolja, osttärningar, kokt ägg, räkor och så gjorde jag en guacemole som jag blivit helt såld på.
Denna gör jag av avocado, lime, tomat, färsk chili, vitlök, olivolja, peppar o salt.

Av Monica - 18 januari 2016 14:05

Denna fina tavla och lampa gjord av glasbetong har mina duktiga kollegor Carin och Carina gjort åt mig!
Köpte en ram till målningen och en ledslinga till lampan igår.
Blev superfint och kul att ha nåt fint som ens vänner tillverkat!

Av Monica - 17 januari 2016 17:46

I morgon börjar jag min viktminskningsresa med lchf kost. Har varit mentalt förberedd länge och bestämt detta datum.
Hunnit läsa på, rensa ut och nu handlat hem mat så det ska räcka ett tag.

Är så nöjd över min vacumförseglare som jag använder flitigt.
Marinerat och förpackat kyckling nu i lämpligt stora påsar.


Hoppas att detta är en kost för mig, hoppas på det och lite här jag gratis då jag inte får äta gluten och heller inte fikar eller äter så mycket bröd sen tidigare. Är inte heller mycket för godis.
Det som blir svårt är väl potatis, ostkrokar och chips.
Kommer att väga mig varje vecka och se vad resultatet blir.

Presentation


Det här är jag som skriver här, Monica var namnet! Välkommen hit!

Tiden

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Bloggar

Kategorier

Länkar

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Arkiv

RSS


Skapa flashcards