Monicas vardag!

Alla inlägg den 15 december 2009

Av Monica - 15 december 2009 17:04

Fick den här av Maria och nu har jag kopierat och fyllt i den...


  
Alkoholfri glögg eller glögg med alkohol?
 Föredrar alkoholfri glögg 
  
Egen pepparkaksdeg eller färdigköpt?
Beror på hur mycket tid man haft. Ibland har man gjort egen deg och ibland när impulsen kommit så har man köpt färdig deg. I år köper jag helt färdiga pepparkakor, ingen som är så intresserad av att baka pepparkakor i år!
  
Kokt julskinka, ungsbakad skinka eller kanske rentav ingen julskinka alls?
Köper färdigkokt julskinka numera, experterna kan det där bättre. Men griljera gör jag själv så klart, och glutenfritt ska de va´! I år köpte jag en helgskinka till Kristi Himmels som jag frös ner, mycket billigare och mindre i storlek. Den räcker åt oss...Är less på makaronilåda gjord på överbliven julskinka!
 
 
Glittret i granen, lodrätt eller vågrätt?
Vågrätt och i spiral runt granen ska det vara, så silvrigt som möjligt och mycket!
 
Dopp i grytan, eller inte?
Har jag aldrig uppskattat faktiskt! Finns så mycket annat gott till jul. 
 
Tomten kommer med klappar eller klapparna ligger under granen?
Barnen har slutat tro på tomten, så de ligger redan under granen så vi får klämma och känna ordentligt innan det är dags!
 
Rim på klapparna eller bara juletikett?
Bara juletiketter , rimmet förstör ju lite av spänningen tycker jag... 
 
Jenny Nyström jul, eller amerikansk jul?
Vi kör nog våran egen stil, men föredrar kanske hellre lite gammeldags jul.
 
Fira jul hemma eller hos någon annan?
Har alltid föredragit att fira jul hemma i stillhet, helst bara med barnen... Men i år jobbar jag julafton så det blir skönt att åka direkt på middag hos mor o far då. 
 
Lussekatt eller pepparkaka?
Saknar varken det ena eller det andra så värst! Blev bjuden på glutenfri lussekatt nyligen, och det var faktiskt jättegott. Den första på 18 år!
 
Knäck med hackad mandel i eller utan?
Gillar båda, men kanske lite mer med mandel i.
 
Carolas eller Mariah Careys julsånger?
Har nog inte hört Mariah s julsånger. Men föredrar en manlig stämma i julsånger
 
Äta först och klappar sen, eller klappar först och äta sen?
En brukar vi öppna på morgonen, sen middag och sen klapparna.
 
Julstjärnor eller hyacinter?
Hyacinter, eller allra helst Amaryllis. I år har jag inga julblommor. Men har en amaryllislök i garaget som jag alltid glömmer att ta in i tid inför julen!
 
Julgranen in i stugan den 23:e eller granen in långt innan det?
Ett par veckor före brukar den kläs.
 
Skulle du kunna tänka dig att jobba på julafton?
Ibland måste man ju ta vad som fås...Nu har ju barnen blivit stora så de förstår, men ändå lite trist att lämna dem hemma ensam på julafton. Deras pappa ville vara barnfri julen! Vad ska man säga! 
Bakar du något till jul? Vad?
Jodå, några sorter blir det väl. Kärleksmums och nougatrutor som jag vet än. När barnen var små var det 10 sorter. 
 
Vilket föredrar du, lussekatter med eller utan russin?
Spelar ingen större roll för min del.
 
Vill du ha egenproducerat julgodis eller köpt?
Egen knäck är ett måste, sen blir det väl nån chokladask och skumtomtar.
 
Hur ser din adventsljusstake (den man tänder varje söndag) ut?
Har ingen sådan numera. Här är ljuslyktorna tända överallt varje kväll.
 
Fönsterprydnad stjärna eller elljusstake?
Olika från år till år. I år har jag bara pappersstjärnor i fönstren.
 
Vill du ha julkort med brevbäraren eller som e-post?
Visst är det trevligt med vanliga julkort, men bekvämt och billigare att skicka som e-post eller mms.
 
Vilka färger har du till jul? Klassiskt röd/grön/vit? Guld/isblå? Eller vad?
Hm, i granen är det bara röda kulor och silverglitter. Men annars tycker jag om alla färger på stjärnor osv... 
 
När julpyntar du hemma?
Första advent-veckan. Den dag jag har tid på veckan.
 
Har varje julprydnad sin bestämda plats år ut och år in?
Nej, ändrar om för det mesta. I år har jag bara 2 små tomtar framme så det var inte så svårt att bestämma plats för julprydnaderna!
 
Vad bara MÅSTE hänga/finnas i granen?
Jag har det som hängt med i många år. När barnen var små var det mycket av deras egenhändiga pyssel som hängde i granen. Nu är det bara röda kulorna, glittret, och den fina toppstjärnan jag köpte för ett par år sedan. Jo, hängde dit en av farmors änglar och polkagriskäppar också i år. Bra om man blir godissugen i soffan, bara att hämta en polkagris!
 
Har du ett färgtema i granen?
Visst skulle det vara kul med andra färger också, men det duger det jag har i rött/silver för den korta tid den är framme. Känns ju nästan som nytt när man tar fram den efter ett år igen!
 
Levande gran eller plastgran?
Fick farmor och farfars plastgran 1988. Den hänger med än, och är faktiskt väldigt vacker, som en disneygran nästan.
 
Hur ser din julfrukost ut?
Barnen vill gärna ha tomtegröt, men jag äter inte gröt, så oftast bara en god smörgås och kaffe.
 
Brukar du göra något aktivitet på julafton, t.ex gå en promenad, spela sällskapsspel o.s.v.?
Lite tv-tittande med barnen, gärna sällskapsspel. När jag var gift spelade deras pappa monopol på övervåningen varje julafton medans jag stod vid spisen.
 
Vad av dessa saker brukar ni ha i glöggen, mandel, hasselnötter eller russin?
Naturell föredrar vi.
 
Finns det någon frukt som är ett MÅSTE till jul?
Självklart Clementiner och gärna ananas och lite exotiska frukter.
 
Vilken är din favoritjulskiva?
Beror på sinnesstämningen om jag vill lyssna på lugna jullåtar eller med fart i. Men Årets julskiva med olika dansband och bl a Christer Sjögren är nog min bästa ändå .
 
Vilken är din favoritjullåt?
Oj, finns så många vackra bitar. Men kanske Gläns över sjö och strand, Jag såg mamma kyssa tomten, Låt mig få tända ett ljus, och Happy Christmas tycker jag om.
 
Vad skulle du inte vilja vara utan på julbordet, vad är ett absolut måste?
Julmust, Janssons frestelse, sillsalát, mimosasallad.
 
Nämn tre rätter du lagar helt själv till julbordet?
Oftast lagar jag allt själv när vi äter hemma, hemmagjort vill jag ha. I år är vi bortbjudna så jag gör nog bara sillsalát, köttbullaroch Janssons att äta på juldagen... vet inte mer än.
 
Föredrar du vörtbröd med russin eller utan?
Har saknat vörtlimpa med russin nåt oerhört till jul. I dag hittade jag glutenfri vörtlimpa i frysdisken! Jippie!
 
Risgrynsgröt eller Ris ā la Malta?
Usch, kan inte med nåt i grötform.
 
Dricker du julmust eller mumma till julbordet?
Julmust!
 
Tittar du varje år på Kalles julafton?
Det är på i bakgrunden men jag vet inte om vi tittar så mycket.
 
Vilken snutt är favoritsnutten ur Kalles julafton?
Tjuren Ferdinand och Askungen.
 
Har du sett Karl-Bertil Jonssons jul?
Tror inte det.
 
Köper du julklappar till många?
I år till mina tre barn, syrrans son och  Kent. En liten klapp till syrran och brorsan. Vi tre syskon lägger till en liten klapp till mor o far, de vill inte ha nåt egentligen.
 
Tycker du att det skall vara julklappar till alla eller bara barnen?
Mest barnen som får, men tycker det är kul att få och ge bort någon liten klapp till vuxna också. Behöver absolut inte vara några dyrgripar.
 
Tycker du att julklapparna skall vara inslagna i affären eller vill du göra det själv?
Tycker det är bekvämt om de slår in den på affären, eller de fina glittriga påsarna man får på många ställen nu. Bekvämt och snyggt! 
 
Färgglatt eller enfärgat julklappspapper?
Köper några mönstrade rullar, kul att variera paketpappret lite så de blir olika papper under granen.
 
Roligast att få i sin julklapp?
Kanske en parfym man önskat sig, ljuslyktor kan jag bara aldrig få för många av. Pengar som jag kan köpa nåt jag vill ha är inte heller dumt!
 
Vad skulle den ultimata julklappen vara till dig i år?
Har faktiskt inte önskat mig nåt speciellt.



 

Av Monica - 15 december 2009 16:53

I Luleå på Willy´s idag, och tjänat många kronor hoppas jag...

Hmm...Hade jag inte handlat alls så hade jag tjänat ännu mer.

Men mat behöver vi , nu har jag handlat det mesta till julen också...SKönt.


Sen har jag kollat lite på nätet samtidigt som jag hade bordssolariumet igång här bredvid mig, slog två flugor i en smäll, hehe

Vid datorn sitter jag i alla fall still en stund...

Känner det hettar lite om kinderna.


Dottern åkt in till stan, hade tänkt åka till älvsbyn, men gubben sovit lite dåligt inatt efter behandlingen på smärtkliniken i går så han orkade inte riktigt med mig ikväll... Men vi träffas ju förhoppningsvist på fredag kväll.


I morron och på torsdag har jag jobb som jag vet, kul!


Nu ska jag steka en hamburgare till mig och sonen. Köpte en hel kartong på Willy´s...



Presentation


Det här är jag som skriver här, Monica var namnet! Välkommen hit!

Tiden

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23
24
25
26
27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Bloggar

Kategorier

Länkar

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards